Vitaminer

Vitaminer är viktigt för hälsan, men ibland kan man glömma bort att ta dem. Forskning visar att det kan förebygga cancer och hjärtsjukdomar, för att inte tala om andra hälsoproblem . Tillskott gör erbjuda en enkel , just-in – fall form av sjukförsäkring. Behöver du dem ? Här är en snabbguide till nyttiga näringsämnen och vad de kan göra för dig.

Betakaroten
Finns i morötter , sötpotatis , och grön paprika , bland andra livsmedel . omvandlas denna antioxidant  i kroppen till vitamin A och är viktigt för god syn, ett fungerande immunförsvar samt god hud.

Kalcium
Våra kroppar behöver kalcium som främst finns i mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och ost för att bevara friska ben och förebygga benskörhet. Nedre raden : Kosttillskott är inte en dålig idé om du ogillar mejeriprodukter.

Järn
Du kanske inte älskar livsmedel som innehåller järn (lever samt inälvsmat ) , men mineral är avgörande för en väl fungerande röda blodkroppar och därmed förebyggande av anemi. Försök att få järn från kosten, som även inkluderar magert kött, fisk och skaldjur, nötter och gröna , bladgrönsaker. Järntabletter kan också behövs om man inte får i sig tillräckligt.

Leave a Reply