Andnings-övningar

Överansträngd, för lite sömn och för mycket stress? Det finns många sätt att hitta lugnet , utan att investera tusenlappar på massage och spa behandlingar. Allt du behöver är ett par av lungor , din andedräkt och 10 minuter eller mindre =) Bekväm , djupandning är nyckeln till avkoppling. Alla de traditionella avslappningsmetoder ( yoga , meditation , hypnos ) har en central fokus på andning.

1. Placera ena handen strax ovanför midjan och den andra på bröstet, rätt över bröstbenet. Dina händer kommer att berätta vilken del av kroppen och vilka muskler du använder för att andas .

2. Öppna munnen och försiktigt pusta utåt. När du gör detta så låter dina axlar och musklerna i överkroppen slappna av samtidigt som utandningen . Poängen med suckandet är inte att tömma lungorna utan att slappna av musklerna i överkroppen.

3. Håll munnen stängd och andas långsamt genom näsan genom att trycka ut magen. När du har inhalerat så mycket luft som du kan kan du sluta.
Testa denna teknik varje gång du känner dig stressad eller uppe i varv så ska du se att det hjälper.

Fördelar med att äta grönkål

Grönkål har i flera fall kallats kung över grönsaker just pga dess extrema hälsofördelar som denna grönsak har. Grönkål är en grönsak som är väldigt enkel att odla även vid låga temperaturer och har så många användningsområden att den passar in i nästan alla måltider, antingen som sidosallad, topping eller soppa. Den enda nackdelen med växten är att den oftas bör ätas inom kort efter skörd för att inte förlora sin krispighet.

Om vitaminer & mineraler kunde förpackas i en växt skulle den troligtvis se ut som grönkål. Detta just för att de vitaminer som grönkålsplantan innehåller oftast kan överträffa en veckas måltider vid endast ett intag. Exempel på dessa vitaminer är vitamin K (684% av rekommenderat intag), vitamin A (206%), vitamin C (134%) och många fler. Nu tack vare internet är det dessutom enklare än någonsin att handla hem grönkål och andra näringsrika grönsaker direkt på nätet. Exempel på detta är hos Mat.se där du får tillgång till de flesta grönsaker du behöver till hemmet. Tack vare Kampanjjakt får du även tillgång till rabattkoder som ytterligare sänker de redan låga priserna.

Kale Nutrition Facts

C-Vitamin

C-vitamin behövs mer än vad man tror. Detta är en vattenlösligt vitamin, vilket innebär att din kropp inte lagra den. Vi måste få vad vi behöver från mat, inklusive citrusfrukter, broccoli och tomater.Du behöver C-vitamin för tillväxt och reparation av vävnader i alla delar av din kropp. En viktig protein som används för att tillverka hud, brosk, senor, ligament, och blod. C-vitamin är nödvändig för att läka sår och för att reparera och underhålla ben och tänder.C-vitamin är en antioxidant, tillsammans med vitamin E, betakaroten, och många andra växtbaserade näringsämnen. Antioxidanter blockera vissa av de skador som orsakas av fria radikaler, ämnen som skadar DNA. Uppbyggnaden av fria radikaler med tiden kan bidra till åldrandet och utvecklingen av hygienkrav som cancer, hjärtsjukdomar och artrit.Det är ovanligt att vara allvarliga brister i C-vitamin, även om uppgifter tyder på att många människor kan ha låga nivåer av vitamin C. Rökare har en högre risk för brist av C-vitamin i kroppen, så rökare löper en högre risk för brist. Tecken på vitaminbrist inkluderar torr och dela hår; gingivit (inflammation i tandköttet) och blödande tandkött; grov, torr, fjällande hud; minskad sårläkning ränta, blåmärken; näsblod; och en minskad förmåga att avvärja infektioner. Känner du att minst 1 alterntiv stämmer in på dig så rekommenderar jag att du tar en c-vitamin tablett om dagen.

Meditation

Hjärnan påverkas av meditation. De första gångerna jag mediterade började jag endast med två minuter per dag . Två minuter ! Jag fick den idén från Leo Babauta Zen Habits blogg, där han påpekar hur man sakta men säkert ska börja med meditera med några minuter om dagen för att sedan öka.  Oavsett om du är lika skeptisk som jag brukade vara , eller om du är långt före mig med en meditation på flera timmar så tror jag att det är alltid intressant att ta reda på hur nya vanor påverkar våra hjärnor . Jag tog en titt i meditationens värld för att se vad som händer i våra hjärnor när vi gör detta , och det jag hittade är ganska intressant. Den totala skillnaden är att våra hjärnor slutar bearbeta information så aktivt som de normalt skulle. Vi börjar visa en minskning av betavågor, vilket tyder på att våra hjärnor behandlar information, även efter en enda 20 – minuters meditation.  Eftersom meditation är en praxis i att fokusera vår uppmärksamhet så förbättrar vi vårt fokus när vi inte mediterar. Forskarna tror att personer som mediterar förbättrar sin förmåga att kunna fokusera på nuet och håller ifrån sig självcentrerade och irrande tankar.

Vitaminer

Vitaminer är viktigt för hälsan, men ibland kan man glömma bort att ta dem. Forskning visar att det kan förebygga cancer och hjärtsjukdomar, för att inte tala om andra hälsoproblem . Tillskott gör erbjuda en enkel , just-in – fall form av sjukförsäkring. Behöver du dem ? Här är en snabbguide till nyttiga näringsämnen och vad de kan göra för dig.

Betakaroten
Finns i morötter , sötpotatis , och grön paprika , bland andra livsmedel . omvandlas denna antioxidant  i kroppen till vitamin A och är viktigt för god syn, ett fungerande immunförsvar samt god hud.

Kalcium
Våra kroppar behöver kalcium som främst finns i mejeriprodukter som mjölk, yoghurt och ost för att bevara friska ben och förebygga benskörhet. Nedre raden : Kosttillskott är inte en dålig idé om du ogillar mejeriprodukter.

Järn
Du kanske inte älskar livsmedel som innehåller järn (lever samt inälvsmat ) , men mineral är avgörande för en väl fungerande röda blodkroppar och därmed förebyggande av anemi. Försök att få järn från kosten, som även inkluderar magert kött, fisk och skaldjur, nötter och gröna , bladgrönsaker. Järntabletter kan också behövs om man inte får i sig tillräckligt.

Smoothies

Det är ingen hemlighet att smoothies är en fräsch och god dricka men det som många inte vet är att man kan lägga ner så mycket annat i smoothien som gör den till en vitaminbomb. Istället för att endast lägga in frukt och mjölk eller vaniljyoghurt så finns det andra mycket mer vitaminberikade alternativ. Få din dagliga dos av viktiga näringsämnen med denna blandning. Om du känner att du inte får tillräckligt med vitaminer från din kost , så är denna cocktail av kraftfulla antioxidanter en punsch och hjälper dig att ta upp näring som du normalt inte får via kosten. Det bästa sättet att få de vitaminer och mineraler du behöver är genom en hälsosam kost . Papaya ger dig mer än din dagliga rekommenderade värdet av vitamin C för att hålla immunförsvaret starkt och avvärja sjukdomar. Grönkål och spenat ger dig en hälsosam dos av magnesium och kalcium och äpplen/bananer ger dig en dos av antioxidanter

Ingredienser
1  papaya1
50 g grönkål
50 g spenat
2 bananer
2 gröna äpplen

Materiella saker

Vi blir aldrig trötta på att tänka på lycka, eller hur ? Livet är så mycket trevligare när du kan koppla den med glädje och tacksamhet. Att lära sig hitta mer tacksamhet och glädje varje dag och inte bara vid speciella tillfällen. Alla vet att när vi spendera pengar på livserfarenheter kommer det att göra oss lyckligare än att spendera pengar på materiella ting, men vi kan inte verkar sluta oss från att välja fel alternativ. De flesta människor är i strävan efter lycka. Det finns ekonomer som anser att lyckan är den bästa indikatorn på hälsan i ett samhälle. Vi vet att pengar kan göra dig lyckligare, men efter dina grundläggande behov uppfylls, betyder det inte att du blir så mycket gladare. En av de största frågorna är hur man skall fördela våra pengar, som är (för de flesta av oss) en begränsad resurs. Det är en mycket logisk antagandet att de flesta människor väljer att spendera sina pengar på materiella saker eftersom ett fysiskt föremål kommer att hålla längre och på så vis tror vi att det kommer att göra oss lyckligare under en längre tid än en engångsupplevelse som en konsert eller semester. Enligt en färsk undersökning, visar det sig att antagandet är helt fel. Vi köper saker att göra oss lyckliga, och vi lyckas. Men bara för en stund så tynar lyckan bort. Så i stället för att köpa den senaste iPhone eller en ny BMW bör du lägga ner dem pengarna på att resa eller göra andra mer minnesvärda saker som kommer att följa med dig under hela ditt liv. Lyckan från materialinköp minskar med tiden medans erfarenheter blir en inrotad del av vår identitet. Tänk på det :)

Läs böcker

Ett av mina favorit sätt att slappna av är att sitta med min favorit tidning eller bok och förlora mig i innehållet. Läsning är ett bra sätt att fly till en annan plats och tid . Under processen har din själv och kropp chansen att slappna av. Hur många har du funderat på att inte göra något alls, att bara krypa ihop i soffan med en bra bok, en kopp te och en mysig filt ? Detta kan vara det ultimata sättet att slappna av, vara med dig själv och glömma stressen omkring dig . En bok kan ta dig platser som du aldrig har varit .Det finns så många sätt att införliva den enkla handlingen att koppla av genom läsning . Känn dig fri att dela din favoritbok eller dina erfarenheter med läsning och avkoppling . Jag vill gärna höra från er :)

Vatten

Det finns många skäl att dricka vatten. I själva verket är vattnet avgörande för din hälsa. Tänk på vatten som ett näringsämne din kropp behöver som finns i vätskor , vanligt vatten , och livsmedel.  Dricksvatten hjälper till att upprätthålla balansen av kroppsvätskor . Din kropp är sammansatt av ca 60 % vatten . Funktionen hos dessa vätskor inkluderar matsmältning, absorption , cirkulation, skapande av saliv , transport av näringsämnen , och upprätthållande av kroppstemperaturen. Inte nog med att kroppen mår bra av vatten så hjälper vattnet även dig att gå ner i vikt om så önskas. När du dricker mycket vatten så småäter du mindre och du känner dig full snabbare samtidigt som du slipper onödig huvudvärk och trötthet. Ha ett glas framme dagligen för att inte glömma bort att dricka!

Musik

Musik är inte bara en form av underhållning – det förstärker och förändrar varje aspekt av våra liv. Har du tillräckligt med information kring detta så kan du utnyttja musikens befogenheter  för att göra din dag mycket bättre. Under det senaste decenniet eller så , har en stor mängd vetenskaplig forskning om musik visat att rätt musik vid rätt tidpunkt på allvar kan förändra vårt humör. Här är en vetenskaplig analys av hur du ska lyssna på musik hela dagen. Oavsett om du jobbar på kontor eller sitter hemma är det på morgonen du hittar den energin du behöver för att driva igenom dagen. Forskare har funnit att låtar med tung bas ( hård rock och hip – hop ) inspirerar känslor av makt och producera en våg av självförtroende och mer komplexa begrepps tanke – en perfekt start på vilken dag som helst. När du har haft en dålig dag så är det okej att lyssna på lugn musik. Att lyssna på ledsen musik är faktiskt hälsosamt eftersom det hjälper till psykologiskt att bearbeta dessa negativa känslor.